Sinds online gokken in oktober 2021 in Nederland is gelegaliseerd, komen jongeren door bijvoorbeeld reclame vaker in aanraking met gokken. Met de sportzomer in 2024 als aanleiding, ontwikkelde Young & Handsome de campagne “Speel geen spelletjes met je geld” om jongvolwassenen te informeren en bewust te maken van de risico’s van online betten.
Met een laagdrempelige online test geven we de doelgroep een realistisch inzicht in het eigen gokgedrag. In de beeldtaal tonen we zelfbewuste jongvolwassen die zelf de controle nemen over hun geld, en met emoticons en kleurgebruik sluiten we aan bij de belevingswereld van jongeren.
Door het campagneconcept te toetsen onder de doelgroep zorgden we ervoor dat we met toon, taal en beeld precies de juiste snaar raken. Zo leerden we uit het onderzoek onder meer dat jongeren bij online gokken op sportwedstrijden spreken over een ‘betje zetten’ (en zeker geen betje leggen, of wedje), en dat bepaalde kleuren teveel deden denken aan specifieke gokaanbieders.
Young & Handsome was verantwoordelijk voor campagneconcept & stijl, de social advertisingcampagne en ontwikkeling website met de test. Onderzoek & PR werd gedaan via Clarity Global. Platform en de test zijn een initiatief van Loket Kansspel in opdracht van Kanssspelautoriteit en het Verslavingspreventiefonds.